Logo

Gebouwen Rijksluchtvaartschool

De gebouwen van de Rijksluchtvaartschool aan de Burgemeester J.G. Legroweg 45 bij het vliegveld in Eelde werden in de periode van 1953-1957 gebouwd. Door o.a. de cultuurhistorische waarde van de geschiedenis van de luchtvaart in Drenthe en de architectuurhistorische waarde van het modern-functioneel ontwerp werd dit complex als Provinciaal Monument van de provincie Drenthe aangemerkt.

RLS logoBronnen:                           
- Provincie Drenthe monumentnummer PM2-055 (details)
- Onderzoeksmateriaal werkgroep luchtvaarthistorie Historische Vereniging Ol Eel.

De aanleiding   
In 1948 wordt vliegveld Eelde aangewezen als uitwijkhaven voor Schiphol en wordt het vliegveld vergroot met een uitbreiding van het luchthaven gebouw en krijgt het verharde landingsbanen en een groot verhard platform. Daarnaast besluit het Rijk om de organisatieonderdelen van de Rijksluchtvaartschool in Den Haag, Ypenburg en Gilze-Rijen te concentreren op vliegveld Eelde. Als het vernieuwde luchthaventerrein in 1953 operationeel is begint men met de bouw van de Rijksluchtvaartschool en wordt deze in 1957 door Prins Bernard officieel geopend.

Gebouw Rijksluchtvaartschool

De bouw
Het complex bestaat uit een hoofdgebouw met bijgebouwen, gegroepeerd rond een centrale vijver. In het hoofdgebouw zijn onder andere de keuken en de recreatie- en eetzaal ondergebracht. De bijgebouwen hadden als functie een internaat vleugel, een lesgebouw met kamers voor directie en administratieve ondersteuning en een sportgebouw. De bouw kwam tot stand aan de hand van een ontwerp van architect P.J.J.M. Cuypers jr. in samenwerking met architect F.P. Glastra van Loon. Het bestond uit een betonnen skelet met bouwelementen van 3 meter modules. Hierin werden gekleurde panelen, wanden en raampuien gezet. Pierre Cuypers vroeg kunstenaar Bart van de Leck voor het kleurontwerp. Zo ontstonden de rood, geel en blauwe panelen op de gebouwen. Het ontwerp van het buitengebied kwam van de hand van de in Groningen en Drenthe bekende tuin- en landschapsarchitect Jan Vroom uit Glimmen.

De overdracht
Toen de Rijksluchtvaartschool in 1991 werd geprivatiseerd en als respectievelijk KLM Luchtvaartschool bv en KLM Flight Academy verder ging, werden de hangaars en gebouwen van de technische dienst achter op het terrein gesloopt en werd daar een nieuw hoofdgebouw en huisvestigingsgebouwen gerealiseerd. Het oorspronkelijk complex aan de voorzijde werd verlaten en in erfpacht gegeven aan de vastgoedinvesteerder SIG Real Estate. Deze werd later overgenomen door de TCN. Toen deze in 2013 failliet ging werd het geheel in 2015 via de curator weer in erfpacht gegeven aan de KLM Flight Academy.

 Op zoek naar nieuwe bestemming.
De gebouwen werden niet meer onderhouden en dus werd de staat waarin het complex verkeerde steeds slechter. Voor de keuken werd Classic Catering als nieuwe huurder gevonden en in 2013 werd de sportzaal verkocht aan DSV air & sea bv en de grond onder erfpacht gegeven. Zij verbouwden het gebouw tot kantoor en een hal voor het overladen van pakketten.
Door het faillissement van TCN starten KLM Flight Academy en de Groningen Airport Eelde onderlinge onderhandelingen om de gebouwen en het erfpacht van de grond aan de luchthaven over te dragen. Daarmee zou de luchthaven weer een nieuwe bestemming kunnen zoeken. Zo werd op 17 februari 2015 een intentieverklaring getekend tussen de Provincie Drenthe, de gemeente Tynaarlo en de Hanzehogeschool in Groningen om te komen tot het samenwerkingsverband LivingLab Groningen Airport Eelde, een broedplaats voor innovatie en ontwikkeling. Eén van de eerste opdrachten is te onderzoeken of de gebouwen van de Rijksluchtvaartschool geschikt zijn of te maken als locatievestiging voor dit samenwerkingsverband. De toekomst zal het leren.

De gebouw van de binnenkant:

RLS kantine 1                RLS kantine 2               RLS kantine 3

 

© Ol Eel | Alle rechten voorbehouden